Start administratieve leerfabriek
ISD BOL heeft een lange historie als het gaat om het plaatsen van eigen cliënten op een werkervaringsplek, met name bij de backoffice. Op deze afdeling worden de post- en archiefwerkzaamheden gecombineerd met administratieve ondersteuning, oftewel een administratieve hotspot. In de loop der tijd is gebleken dat de inzet van deze werkervaringsplekken een positief effect heeft. Zo draagt het op een positieve manier bij aan de motivatie van klanten en leidt dit bij een groot deel van de deelnemers tot uitstroom naar een reguliere baan. Reden voor ons om te starten met een administratieve leerfabriek.
De doelstelling van de administratieve leerfabriek is het vergroten van de kans om toe te treden tot de arbeidsmarkt. Dit hoeft niet per se uitstroom naar een administratieve baan te zijn. In de administratieve leerfabriek leren klanten namelijk naast de administratieve taken ook om weer in een werkritme te komen, contacten te leggen en krijgen ze een boost in zelfvertrouwen.
Een eerdere klant vertelt hoe een werkervaringsplek hem heeft geholpen.
"In 2017, tijdens een periode van werkloosheid, mocht ik hulp ontvangen van ISD BOL. Men erkende mijn competenties en stelde mij in de gelegenheid om een werkervaringsplek (WEP) te betrekken, en wel binnen hun eigen organisatie. Deze WEP heeft uiteindelijk bijgedragen aan een effectieve overbrugging van mijn afstand tot de arbeidsmarkt. De daaropvolgende baan resulteerde zelfs in een vast contract."
Een vast contract is niet zijn enige behaalde succes. In 2015 was hij namelijk begonnen met het schrijven van een boek over arbeidsmarktintegratie. Na zijn werkervaringsplek en de daar opgedane ervaringen werd zijn boek in 2019 gepubliceerd.
"In 2019 werd mijn boek uiteindelijk gepubliceerd. Dit moment heb ik dan ook mogen vieren met ISD BOL en tijdens deze gelegenheid werd er een nieuw zaadje geplant. Na de completering van mijn boek in 2018 beschikte ik namelijk over ontzettend veel arbeidsmarktinformatie. Dusdanig dat ik in staat was om een nieuw model te creëren. Het zogenaamde Integratie Prognose Model was geboren. De daaropvolgende stap was de integratie van het model in een traject, en deze nieuwe trajectvorm mocht ik bij ISD BOL uitvoeren in de vorm van een pilot. We mogen stellen dat het een succesvolle pilot was, variërend van de administratieve werkbaarheid van de rapportages tot de gerealiseerde uitstroom.
Ik ben dan ook ontzettend dankbaar voor de erkenning die ik destijds in 2017 heb mogen ontvangen, en al het moois wat daaruit is voortgekomen. Inmiddels ben ik jaren verder en heb ik mijn roeping gevonden, waarbij ISD BOL in het fundament staat gegraveerd."
Inmiddels is de eerste kandidaat in onze administratieve leerfabriek gestart. We doen ons best om haar en nog meer klanten goed te helpen en begeleiden, zodat we hopelijk nog meer van deze mooie succesverhalen kunnen delen.